سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرغ و تخم مرغ

صفحه خانگی پارسی یار درباره

راه های داشتن یک جوجه کشی موفق

    نظر

 

یکی از مهمترین موارد در یک جوجه کشی موفق داشتن تخم نطفه دار مناسب می باشد. تشخیص مناسب بودن تخم نطفه دار به بررسی موارد مختلفی نیاز دارد. در زیر به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

- گله مناسب

- تناسب بین نر و ماده

- تغذیه مناسب

- بهداشت محیطی

گله مناسب : مفهوم گله در اینجا به معنای طیوری است که در یک مکان با همدیگر نگهداری میشوند. وجود یک نژد مشخص در گله و همینطور عدم وجود طیور بیمار در داخل گله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد . طیور با سن بالغ امکان اوردن تخم نطفه مناسب را افزایش می دهند. از سویی دیگر توجه به نژاد های مخصوص که به عنوان مولد مورد استفاده قرار میگرند در نتیجه نهایی کار بسیار مفید می باشد.

تناسب بین نر و ماده : تناسب بین پرنده ی نر و ماده در کیفیت تخم نطفه دار بسیار مهم می باشد. با توجه به اینکه داشتن رابطه ی جنسی پی در پی در کاهش قدرت اسپرم بسیار موثر بوده و نطفه ضعیف خواهد شد . از این رو باید تعداد نر و ماده به صورت مشخصی تقسیم بندی شده باشند تا اسپرم های تولیدی از نظر ویژگی های مختلف قوی تولید شوند .

تغذیه : از دیگر موارد بسیار مهم در انتخاب تخم نطفه دار تغذیه ی مناسب گله می باشد. وجود ویتامین ها و موادی همچون کلسیم ها در داخل جیره ی غذایی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . تغذیه باید در مراحل مختلف زندگی پرنده مورد تغییر واقع شود که این مورد نیز در تقویت تخم نطفه دار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد .

بهداشت محیطی : توجه به بهداشت محیط ، بهداشت دانخوری ها و آبخوری ها در دوره های مختلف تولید تخم نطفه دار نیز بسیار مهم می باشد. عدم توجه به بهداشت موجب ایجاد بیماری های باکتریایی و ویروسی مختلف شده که به نطفه منتقل شده و نطفه ی تولید شده دارای نارسایی های مختلف می شود . در نتیجه در انتخاب محل خرید نطفه توجه ویژه ای به بهداشت محیط داشته باشید .

توصیه ها :

پیشنهاد میشود که در صورتی که نیاز به تعداد بالایی تخم نطفه دار داشته باشید ، همه ی تخم ها به صورت یکجا خریداری نشوند . در ابتدا از ان محل پرورشی چند تخم نمونه تهیه شده و جوجه کشی صورت گیرد . تا روز 12 به ترتیب هر 3 تا 4 روز و به طور کلی 3 بار نطفه سنجی با دستگاه نطفه سنج انجام گیرد.

نطفه ها و رشد انها بررسی شود و در صورت عدم وجود مشکل اقدام به خرید تخم نطفه دار صورت گیرد . لازم به یاد اوری است که در مرحله ی هچ نیز نطفه ی قوی از اهمیت بالایی برخوردار است به نحوی که نطفه ی ضعیف امکان خروج از داخل تخم را نخواهد داشت و زیان کار افزایش می یابد .

به طور کلی توجه ویژه ای به محل خریداری تخم نطفه دار داشته باشید. در صورتی که از یک محل پاسخ نگرفتید محل خرید تخم نطفه دار را حتما تغییر دهید .