سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرغ و تخم مرغ

صفحه خانگی پارسی یار درباره

برای راه اندازی یه پرورش اردک کوچیک چی لازم دارم

    نظر

 

پرورش دادن و بزرگ کردن اردک هم از انظر اهمیت و ویژگی های مهم تخم و گوشت این پرنده و هم از نظر قیمت بالای فراورده های اون، اهمیت بالایی داره . نگهداری از اردک ها در تعداد کوچیک در روستاها به صورت عادی انجام میگیره و سالیان سال هست که در مناطق روستایی بخصوص از تخم این پرنده استفاده ی زیادی می کنن. در مقابل مزارع پرورش این پرنده بیشتر در مناطق شمالی کشور دیده میشه ! به نظرتون دلیلش چی می تونه باشه ؟


اردک پرنده ای هست که علاقه ی شدید به اب داره ! اردک های وحشی که پرنده هایی مهاجر هم هستن ، مقدار زیادی از مواد غذایی خودشون رو داخل آب پیدا کرده و میخورن و از اینرو ارتباط مستقیمی با اب دارن . این باعث شده که در اردک های محلی هم تاثیر بزاره ! این تاثیر علاوه بر نیاز پرنده به حرکت روی آب در تخم گذاری و تبدیل تخم به جوجه هم نمود داره ! یه جوری که مثلا این پرنده برای جوجه کردن تخم ها بدنی کمی خیس داره (چون ممکنه از اب در اومده باشه) این خیسی در کسایی که با دستگاه جوجه کشی هم میکنن به صورت ابپاشی تخم ها خودش رو نشون میده ! خلاصه اینکه بدونید اگه محیطی استخر مانند ندارید بیخود در فکر پرورش این پرنده نباشید ! پرنده نیاز به همچین جایی داره !

وقتی که تصمیم به نگهداری از این پرنده تصمیم گرفتید ، در وحله ی اول و بعد از اماده سازی محیط نگهداری ، تغذیه و محل سربسته برای نگهداری در فصل سرما رو هم در نظر بگیرید . اول اینکه در محیط نگهداری باید طیوری که سن مختلفی دارن جدا از همدیگه نگهداری بشن ! یعنی یکی که بالغه بسته کنار بچه ها نگهداری نشه ! حتمی به این کار نیست ولی تجربه نشون داده که اگه کنار هم نگهداری بشن مناسب نیست . این قدم اوله ! قدم بعدی توجه به تمیزی و بهداشت محیط نگهداری هست که باید به صورت مداوم انجام بگیره . ابخوری ها باید تمیز بشن ، دانخوری ها حتما تمیز بشن . بهتره از ابخوری اتوماتیک استفاده بشه تا در هزینه های جاری پرورش پرنده کاهش داشته باشه. از یه طرف دیگه بهتره تغذیه به گونه ای انتخاب بشه که در هر سیکل از سن پرنده جیره ی مخصوصی در اختیارش قرار بگیره .