سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرغ و تخم مرغ

صفحه خانگی پارسی یار درباره

دانخوری مرغ و لزوم استفاده از آن

    نظر

 

دانخوری مورد استفاده برای مرغ باید دارای یکسری فاکتور هایی باشد تا تاثیر منفی بر پرورش پرنده نگذارد. با اینکه دانخوری ها از جمله ابزارهای بسیار ساده در بین تجهیزات پرورشی طیور محسوب می شوند ، اما توجه به کیفیت آنها می تواند در پرورش صحیح پرنده نقش پررنگی ایفا کند .

قیمت دانخوری مرغ و آبخوری مرغ بستگی به کیفیت تولید آن و همینطور تکنولوژی های مورد استفاده در ان دارد. پیش از خرید و قیمت گرفتن بهتر است شرایط را برای انتخاب یک ابخوری و دانخوری مناسب بررسی کنید و سپس اقدام به خرید نمایید.


یکسری فاکتور در انتخاب این ابزارها و آبخوری های طیور وجود دارد که باید در زمان خرید به انها توجه لازم را داشته باشید .

بدنه باید از جنسی باشد که امکان زنگ زدگی نداشته باشد. در قدیم بخصوص از دانخوری های فلزی استفاده میشد که پس از گذشت مدتی کوتاه چون به صورت مستقیم با اب و نور و هوا ارتباط داشت زنگ میزد. این زنگ زدگی ها می توانست بیماری های مختلفی را برای طیور بوجود اورده و مشکلات فراوانی را ایجاد کند. در نتیجه حتما از بدنه ای استفاده شود که زنگ نزند. معمولترین جنسها استیل ، الومینیوم و پلی اتیلن می باشد . پلی اتیلن ها که شبیه پلاستیک می باشند از پلیمری بسیار مقاوم ساخته شده اند که طول عمر بالایی دارند . این ابخوری ها در مرغداری ها و مراکز پرورش نیز استفاده میشود.

غالبا قسمتی از این ابخوری ها قرمز می باشد چرا که طیور به رنگ قرمز حساس بوده و به سادگی می توانند متوجه آبخوری شوند.

بسیاری از افراد با تجربه توصیه می کنند که همیشه از آبخوری های اتوماتیک استفاده کنید. دلیل این امر چند مورد مشخص می باشد . اول اینکه در این دستگاه ها آب تازه همیشه در دسترس می باشد، اگر حتی برای چند ساعت هم اب از دسترس پرنده دور باشد می تواند مشکلات بسیاری را در پرورش صحیح بوجود اورد.  

در ثانی اب باید تمیز و تازه باشد. تازه بودن آب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد .

مورد بعدی توجه به کاهش رفت و امد به محل نگهدرای طیور می باشد . این مورد بخصوص در مورد سالن های نگهداری طیور بسیار مهم می باشد . در این سالن ها با توجه به تعداد بالای طیور باید رفت و امد به سال بسیار کم باشد چرا که امکان انتقال بیماری ها و الودگی های موجود در بیورن به داخل سالن بسیار بالا می باشد . در نتیجه بهتر است از ابخوری های اتوماتیک استفاده شود تا نیاز به مراجعه برای شارژ ابخوری ها نباشد.

به همین دلایل پیشنهاد میشود از ابخوری های اتوماتیک استفاده شود .

بسیاری از ابخوری ها قابلیت قرار گرفتن در ارتفاع را نیز دارند. این عمل سبب میشود که ابخوری از زمین فاصله گرفته و امکان وارد شدن آسان الودگی به داخل ان وجود نداشته باشد. برای داشتن این قابلیت ابخوری یا باید دارای دسته باشد که در موارد ابخوری دستی به آن ها آبخوری دسته دار می گویند و یا باید از انواع آبخوری اتوماتیک باشد که این مدل ها خود توانایی آویزان شدن در شرایط مختلف را دارا می باشند.

بهترین نمونه های ابخوری اتوماتیک :

بهترین انتخاب در ابخوری اتوماتیک ابخوری نیپل می باشد. این ابخوری به گونه ای طراحی شده است که با نوک زدن پرنده به آن ، آب در اختیار پرنده قرار می گیرد. این نوع آبخوری در قفس های نگهداری طیور ، سالن های پرورش طیور صنعتی و ... به کرار استفاده میشود . استفاده ازا ین نوع در کاهش هزینه های جاری و حفظ بهداشت هر چه بیشتر محیط بسیار تاثیر گذار می باشند .