سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرغ و تخم مرغ

صفحه خانگی پارسی یار درباره

پرکن مرغ چیست و چه کاربری دارد ؟

    نظر

 

پرکن مرغ به منظور پرکنی از لاشه ی این پرنده به منظور ارائه به بازار یا مصرف عادی می باشد. پرکن ها دارای روشی مخصوص به منظور کندن پر لاشه هستند که به اسانی و در عرض جند دقیقه امکان پرکنی را مهیا می کند.


در این روش لاشه ی مرغ داخل اب گرم قرار داده میشود تا کمی پوسته شل شده و برای پرکنی اماده شود. سپس لاشه داخل پرکن قرار داده میشود . پرکن دارای انگشتی هایی می باشد که به فاصله ای مشخص در نزدیکی همدیگر قرار داده شده اند. این فاصله ها برای هر پرنده متفاوت می باشد که با توجه به استاندارد جسه ی پرنده ها قابل انتخاب می باشد . 

همچنین انگشتی ها نیز برای هر پرنده متفاوت می باشند ، برای مثال انگشتی مورد استفاده برای بلدرچین کوچکتر از نمونه مرغی می باشد . دلیل این مورد هم وزن متفاوت و جسه ی متفاوت دو پرنده است که سبب تغییر در اندازه های مورد نیاز انگشتی می شود.

پس از قرار گرفتن لاشه داخل دستگاه ، موتور شروع به کار میکند. در نتیجه سینی انتهایی شروع به گردش کرده و لاشه به انگشتی ها برخورد می کند . در این حین بهتر است کاربر اقدام به پاشیدن اب بر روی لاشه کند تا شرایط مناسبتری برای لاشه ایجاد شده و این رطوبت در کنده شدن بهتر و بدون مشکل پر ها موثر باشند.

موتور نیز در این بین نقش اساسی بازی می کند. نوع و قدرت موتور بستگی به جسه ی پرنده دارد . برای مثال موتورهای مورد استفاده در پرکن مرغ بزرگتر و قوی تر از نمونه های مورد استفاده در پرکن بلدرچین می باشند.

مدت زمان لازم برای پرکنی بستگی به نوع پرنده و همینطور تعداد ان دارد. در برخی از پرکن ها امکان پرکنی از چندپرنده به صورت همزمان محیا می شود و همین امر می تواند زمان لازم برای پرکنی را افزایش دهد.

استفاده از پرکن ها در تمامی مراکزی که به صورت محدود اقدام به ارائه ی محصولات به بازار می کنند مورد نیاز می باشد . در سالن های کشتارگاه صنعتی از دستگاه های مخصوصی جهت پرکنی استفاده میشود و از این رو این دستگاه های کوچک در ان مکان ها کاربردی ندارد. این دستگاه ها بیشتر در مراکز کوچک کاربر داشته که به سرعت لاشه ی بدون پر را در اختیار کاربر قرار میدهد .

از دیگر مواردی که هنگام خرید پرکن باید به ان توجه کنید جنس بدنه ی پرکن می باشد. پرکن ها بخصوص مخزن که لاشه در داخل ان قرار میگیرد ارتباط مستقیمی با اب و رطوبت دارد و از این رو باید از جنسی باشد که به خوبی در مقابل زنگ زدگی در امان باشد . بدنه ی خارجی بسته به نوعی استافده میتواند از پلاستیک های فشرده و یا فلز نیز طراحی شود . اگر طراحی با استفاده از فلز می باشد به منظور جلوگیری از زنگ زدگی ان بهتر است از رنگ های پودری مخصوصی استفاده کرد که در دمایی بالا به دستگاه تزریق می شود و در نتیجه طول عمر دستگاه را به میزان قابل قبولی افزایش می دهد.