سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرغ و تخم مرغ

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تنگی نفس طیور و راه های حل مشکل

    نظر

 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که پرورش دهندگان طیور در سالن های مرغداری با ان مواجه هستند، مشکل تنگی نفس در طیور می باشد . این مورد بخصوص در سالن هایی با گرمایشی جت هیتر و در فصل زمستان رخ می دهد . در این زمان جت هیتر تمامی انرژی مصرفی را به گرما تبدیل کرده و گازهای مختلفی را در محیط منتشر میکند. اگر محیط تهویه ضعیفی داشته باشد، آسیب رسیدن به طیور حتمی خواهد بود .


بدین منظور باید سیستم تهویه مورد استفاده در مرغداری ها دارای توان تخلیه ی کامل هوای داخل سالن رو داشته باشید.  هواکش مرغداری یکی از مهمترین اجزای به کار رفته در این سیستم می باشد. هواکش ها همانطور که از نامشان پیداست ، عمل مکش هوا و انتقال آن به بیرون از سالن را به عهده دارند.

این هوا در داخل سالن هم توسط فن های مخصوصی به جریان درامده و توسط هواکش موجود در انتهای سالن از سالن خارج میشود .

هواکش ها مدل های گوناگون با اندازه های مختلف دارند. انتخاب هواکش مناسب بسته به شرایط موجود در سالن می باشد و این شرایط توسط طراح سالن باید پیش بینی شود . شرایط شامل مسیر ورودی جریان هوا ، وجود فن ها میانی برای جریان دهی بهتر ، وجود دریچه های هوای کنار و بالاخره مسیر خروجی هوا .

هواکش ها همانطور که اشاره شد بر اساس سیستم تهویه سالن انتخاب میشوند. در سالن های بزرگ از هواکش های بزرگتر استفاده میشود . هواکش ها باید دارای بدنه ای باشند که در مقابل رطوبت دچار مشکل نشوند. با توجه به رطوبت بالای سالن و همینطور هزینه ی بالای خرید این هواکش ها ، پیشنهاد میشود از هواکش هایی که دارای بدنه ای از جنس استیل و یا گالوانیزه با رنگ پودری می باشد استفاده شود . این نوع از هواکش ها عمر مفید بسیار مناسبتری دارند.

میزان عبور دادن هوا در هواکش ها اهمیت بسیاری دارد که به آن دبی هوایی گفته میشود . این میزان بسته به قطر فن و همینطور سرعت چرخش و طراحی پره ها متفاوت می باشد.

بهترین حالت برای پره ها ، بالانس سازی دیجیتالی پره می باشد . در این صورت پره بهترین عملکرد را از خود نشان خواهد داد.

موتور مورد بعدی می باشد که هرچقدر قدرت بالاتری داشته و توان چرخش بالایی را به پره ها انتقال دهد، میزان هوای عبور از ان نیز افزایش می یابد .

مورد بعد اندازه می باشد. اندازه ی فن تاثیر کاملا مستقیمی بر میزان هوای عبوری توسط فن خواهد داشت .

بدنه پره ها نیز باید حتما از جنس آلومینیوم و یا استیل ضدزنگ انتخاب شود. این بدنه می تواند در مقابل رطوبت ایمنی صددرصدی داشته باشد و زنگ زدگی باعث اختلال در عملکرد آن نشود.

چینش مناسب این هواکش ها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. هواکش ها باید در کنار هم دیگر و به گونه ای چینش پیدا کننده که جریان هوای عبور را به صورت کامل از سالن خارج کنند و جریان ایجاد شده در انتهای سالن گیر نیفتد. این مورد بخصوص در فصول سرد سال میتواند مشکلات بسیاری را برای طیور ایجاد شده و با ایجاد هوایی خفه و آلوده سبب وارد شدن خسارت هایی سنگین شود.