سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرغ و تخم مرغ

صفحه خانگی پارسی یار درباره

معرفی بهترین نژاد های مرغ تخم گذار

    نظر

بسته به آب و هوای گوناگون موجود در دنیا نژاد های مختلفی از مرغ ها وجود دارند. تا کنون بیش از 300 نژاد مختلف در جهان ثبت شده است. انتخاب نژادی متناسب با شرایط جوی محل زندگی و مقاومت بالا در برابر بیماری ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
نکته جالب در مورد مرغ تخمگذار سرحال بودن آن نسبت به مرغ گوشتی است . اگر شرایط نگهداری و تغذیه مرغ تخمگذار صحیح باشد ؛ میتواند درطی سال بیش از 200 تخم بگذارد.
در حالت کلی مرغ ها به دو دسته ی صنعتی و بومی تقسیم میشوند. مرغ های صنعتی همان مرغ هایی با تخم سفید هستند که بعد از اتمام دوره تخمگذاری به هزینه کمی فروخته میشوند و مرغ های بومی ، مرغ هایی با تخم رنگی که بیشتر در روستا ها پرورش داده میشوند. در این مقاله درباره بهترین نژاد مرغ های تخم گذار اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهیم.


بهترین نژاد ها در جهان
از اصلی ترین دغدغه های پرورش دهندگان و مرغداران امروزی انتخاب بهترین نژاد مرغ تخمگذار متناسب با شرایط جوی همراه با کاهش ریسک است به این منظور که علاوه بر میزان تخم گذاری بالا، کمترین تلفات را در مرگ و میر و بیماری داشته باشد که به دو دسته رنگی و سفید تقسیم میشوند.
 مرغ های تخمگذار سفید بیشتر در مرغداری های صنعتی و مرغ های تخمگذار رنگی برای تولید تخم مرغ های محلی استفاده میشوند.

بهترین نژاد مرغ تخمگذار رنگی شامل مرغ لگهورن یا لگرن،لوهمن قهوه ای و... می باشد.

 

مرغ سفید

منظور مرغ صنعتی با تخم سفید است که سرعت رشد و پرورش بالایی دارد و نیز دوره تخمگذاری آنها زود شروع میشود. البته این مرغ ها را نمیتوان تا همیشه نگهداری کرد زیرا توانایی تخمگذاری این مرغ ها بعد از مدتی تمام میشود.
مرغ لوهمن قهوه ای
این مرغ جزو نژاد مرغ های تخمگذار بومی به شمار می رود. اما به دلیل اینکه تخم این مرغ ها سفید است در کشور ما در دسته مرغ های صنعتی قرار میگیرد. همینطور اگر مجوز واردات انها صادر شود به واحد های خانگی عرضه نخواهد شد.
این مرغ طبیعتی آرام نسبت به سایر مرغ های تخمگذار دارد و همچنین کمترین مصرف دان را دارند.

بالاترین راندمان تخمگذاری مربوط به نسل اول این مرغ است که شامل 240 تا 300 تخم در سال می باشد . اما از نسل دوم راندمان تخمگذاری آنها نسل به نسل کاهش می یابد.



مرغ تخمگذار بومی
این مرغ ها راندمان بالایی در تولید دارند که شامل گونه های مختلفی هستند برای مثال: بلک استار، نیوهمشایر و ساسکس.

مرغ تخمگذار بومی در کشور ایران
مرغ های بومی ایران اکثرا اصلاح شده هستند به این معنی که ژنتیک آنها برای تولید تخم مرغ و یا وزن گیری سریع تغییر پیدا کرده است.
مرغ های بومی در کشور ما به دو دسته بومی اصیل و بومی دورگه تقسیم میشود.

بومی اصیل
مرغ هایی سازگار با شرایط اب وهوایی ایران  که در روستاها نگهداری میشوند. این مرغ ها نسبت به مرغ های دو رگه از مقاومت بالایی برخوردار هستند و در طول سال 160 تا 200 تخم میگذارند.
امروزه مرغ اصیل تنها در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی ساری، مازندران پرورش داده میشود و شما فقط میتوانید از این مرکز تهیه کنید بقیه مواردی که با این اسم به فروش میرسند در حقیقت همان مرغ دورگه است.

بومی دورگه
این مرغ ترکیبی از مرغ های بومی و نژاد های تخمگذار است و چون دارای پرها و پوسته تخم رنگی هستند به عنوان مرغ بومی محلی شناخته می شود.
این مرغ دارای دو نوع مختلف است
نوع اول در گذشته دورگه شده و از تولید متوسطی (120تا200تخم) برخوردار است و بیشتر جهت مصارف گوشتی در کشتارگاه ها استفاده میشوند. بنابراین این نوع برای تخمگذاری مناسب نیست.
نوع دوم هم به عنوان مرغ گوشتی و هم تخمگذار استفاده میشود. نوع تخمگذار این مرغ در سال 200تخم میگذارد. از معروف ترین مرغ های دورگه می توان به  مرغ گلپایگان ، ورامین و کرمانشاه اشاره کرد.


مرغ سیاه مرندی
بومی شهرستان مرند می باشد که ویژگی های زیاد این نوع مرغ باعث محبوبیت آنها هم از جهت تخمگذاری هم گوشتی شده است.
این نژاد با شرایط اقلیمی ایران سازگار بوده و همچنین از مقاومت بالایی در مبتلا شدن به بیماری های مختلف برخوردار هستند که با نگهداری صحیح سالانه 200 تخم میگذارد. به دلیل زیبایی این مرغ در ناحیه پا که از پر پوشیده شده و بدن کوچک و جمع وجوری آن، در برخی مواقع به عنوان حیوان خانگی نیز نگهداری میشود.

با مطالعه این مقاله با انواع گونه های مرغ تخمگذار اشنا شدیم.
برای صرفه اقتصادی و کاهش ریسک پرورش دهندگان، استفاده از مرغ مرندی سیاه و مرغ بومی دورگه توصیه میشود به دلیل سازگار بودن این دو گونه با شرایط جوی ایران و همچنین مقاومت بالایی که دارند جزو بهترین نژاد مرغ های تخمگذار در ایران شناخته میشوند. گام اول  برای شروع کار و انتخاب بهترین نژاد مرغ تخمگذا، مراجعه به جهاد کشاورزی منطقه خود برای کسب اطلاعات بیشتر می باشد.